Czy wycieczki typu last minute zawsze są atrakcyjne?

Na pewno wielu z nas korzystało już z wyjazdów last minute, ale z pewnością jest jeszcze wiele osób, które co prawda słyszały o tego typu ofertach, ale jeszcze nigdy nie miały sposobności osobiście skorzystać z takiej oferty. W niniejszym artykule postaramy się poszukać odpowiedzi na pytanie, czy wycieczki last minute są ciekawą propozycją biur podróży i czy warto z nich korzystać.

Co to jest wycieczka last minute?
Jest to nic innego jak oferta wykupienia wycieczki, charakteryzująca się niższą ceną w stosunku do standardowych ofert. Niższa cena wynika z krótkiego lub często bardzo krótkiego terminu od momentu wykupienia wycieczki do momentu jej realizacji.
Często biura podróży mają zakontraktowaną określoną ilość miejsc na dany wyjazd, ale nie zawsze udaje się odpowiednio wcześniej sprzedać wszystkie te miejsca. Aby więc nie zostać z niewykorzystanymi ofertami biura obniżają w ostatnim momencie ceny, aby tym samym zwiększyć atrakcyjność danej oferty i w krótkim czasie znaleźć nowych klientów. Tak to działa i z tego punktu widzenia wycieczki last minute wydają się być bardzo ciekawą propozycją dla turystów. Jednak czy zawsze?

Czy wycieczki last minute są zawsze atrakcyjną ofertą?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej twierdzącej odpowiedzi, chociaż z biznesowego punktu widzenia, w którym rozpatrywalibyśmy tylko relację jakości do ceny produktu (w tym przypadku usługi) należałoby stwierdzić, że tak – wycieczki typu last minute będą zawsze ofertami atrakcyjnymi. Natomiast na zakup wycieczek należy patrzeć z perspektywy osób kupujących i brać pod uwagę ich preferencje. Wyobraźmy sobie na przykład sytuację, że jest małżeństwo z dwójką dzieci, które w tym roku koniecznie chciałoby polecieć do Włoch w pierwszej połowie sierpnia. W tym bowiem terminie mają już zarezerwowane urlopy, dzieci mają wakacje a poza tym Włochy to kraj, w którym – w przeciwieństwie do większości innych krajów Europy – jeszcze nigdy nie byli. Rzeczone małżeństwo przeszukuje więc internet w poszukiwaniu ciekawej oferty wyjazdu do Włoch w terminie i na warunkach, które im odpowiadają. Oczywiście od razu spotykają się z mnóstwem ofert typu last minute, co ich początkowo cieszy, bo nabierają przekonania, że dość łatwo uda im się kupić odpowiednią dla nich wycieczkę. Im dłużej jedna wertują coraz to nowe oferty, tym częściej okazuje się, że każda z ofert last minute jest względem ich oczekiwań nieodpowiednia. Albo termin nie pasuje, albo destynacja nie ta, albo tylko śniadania wliczone w cenę lub w ogóle bez wyżywienia itd. Koniec końców małżeństwo decyduje się jednak na wykupienie standardowej wycieczki w standardowej cenie, ponieważ wszystkie oferty last minute były przez nich z tego czy innego względu nie do zaakceptowania.
I tutaj dochodzimy do sedna sprawy. Otóż oferta wycieczki, jak każdy inny produkt, jest warta tyle, ile jest za nią skłonny zapłacić nabywca, a nie tyle, na ile ją wycenia sprzedawca.
Owszem, z punktu widzenia biura podróży obniżenie ceny danej oferty może spowodować, że szybciej znajdzie się kupiec i na pewno często tak się dzieje. Z drugiej zaś strony funkcjonowanie ofert typu last minute wcale nie musi oznaczać dla turystów, że na pewno zawsze znajdą coś ciekawego dla siebie. To, czy skorzystają z oferty wycieczki last minute będzie zależało po części od szczęścia (czy w danym momencie trafią na odpowiednią dla siebie ofertę), a po drugie od stopnia zaawansowanie ich wymagań oraz skłonności do kompromisów.
Jeśli klient ma bardzo wysokie i konkretnie sprecyzowane oczekiwania odnośnie wycieczki i w dodatku nie jest skłonny do żadnych ustępstw, to jemu będzie trudniej znaleźć odpowiednią wycieczkę last minute. Natomiast dla klientów, być może mniej zamożnych, dla których na pierwszy plan wysuwa się cena wycieczki, oferty przecenione będą jak najbardziej interesujące. Bardzo dobrymi adresatami wycieczek last minute będą ludzie młodzi, na przykład studenci. Osoby takie mają z jednej strony często mocno ograniczony budżet na zakup wycieczek a z drugiej strony mają niezbyt wygórowane oczekiwania jakościowe odnośnie samego wyjazdu. Ponadto, jako osoby młode, prawdopodobnie nie zwiedziły jeszcze „połowy świata”, w związku z czym są skłonne w ostatniej chwili zdecydować się (np. pod wpływem oferty typu last minute) na konkretną destynację.
Nie oznacza to jednak, że starsze osoby, bardziej zamożne i z bardziej sprecyzowanymi wymaganiami nie mają czego szukać wśród ofert typu last minute. Dla nich na pewno też zdarzają się atrakcyjne oferty, tyle że w ich przypadku zapewne nieco trudniej na nie trafić, czyli więcej w tym przypadku zależeć będzie od przysłowiowego łuta szczęścia. W przypadku tego typu osób warto też zawczasu zaplanować swój urlop i przyjrzeć się ofertom typu first minute.
Tak więc lukratywność ofert typu last minute należałoby oceniać przede wszystkim z punktu widzenia potencjalnych nabywców tego typu wycieczek i ich osobistych preferencji.

Na koniec należałoby zwrócić uwagę na bezpieczeństwo zakupu wycieczek last minute. Decydując się na tego typu ofertę postarajmy się wnikliwie przeanalizować szczegóły wyjazdu. Jeśli coś wzbudzi nasze podejrzenia za wszelką cenę poprośmy o wyjaśnienia i dopytajmy o szczegóły. Pamiętajmy również, aby biuro podróży, z usług którego pragniemy skorzystać, było biurem sprawdzonym, godnym zaufania. W tym celu przejrzyjmy opinie w internecie, a jeszcze lepiej prześledźmy dyskusje na temat danej firmy na rozmaitych forach internetowych. Idealną sytuacją byłoby, gdyby ktoś ze znajomych korzystał już z podobnej oferty w tym samym biurze podróży i mógł nam ich usługi opisać i zarekomendować. W takim przypadku weszlibyśmy w posiadanie relacji „z pierwszej ręki”, które na pewno byłyby wiarygodne i rzetelnie sprawdzone.

Reasumując należy stwierdzić, że wycieczki last minute mogą być bardzo ciekawą propozycją niemal dla każdego. Ale to każdy klient powinien samodzielnie odpowiedzieć sobie na pytania, w jakim stopniu dana oferta last minute odpowiada jego oczekiwaniom i w związku z tym, jak bardzo jest ona dla niego atrakcyjna.
No i jak to w życiu – sporo zależy też od szczęścia!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here