Wakacje w Krainie Tysiąca Jezior

Jeżeli zastanawiacie się dla kogo są wczasy nad jeziorem to już wam odpowiadam. Dla wszystkich. I mówię to z pełną odpowiedzialnością. Jesteście młodymi ludźmi, którzy wypoczywają w ruchu, a dzień, który jest aktywny i wykańcza fizycznie jest idealnym dniem, by odpocząć psychicznie? Jedźcie na Mazury. Wycieczki kajakami czy rowerami wykończą was na sto procent. Jesteście rodzina z małymi dziećmi, które potrzebują pobawić się w piasku i pozwiedzać atrakcje, które są w zasięgu małych dzieci? Jedźcie na Mazury. A może jesteście starszymi osobami, które potrzebują umiarkowanego ruchu i czasami atrakcji w postaci festiwalu takiego jak Kabaretowa Noc Mazurska. No cóż mogę wam powiedzieć? Jedźcie na Mazury.
Jestem pewna, że wczasy nad jeziorem są idealne dla wszystkich. Bez znaczenia, jaki macie temperament i możliwości fizyczne. Karina tysiąca jezior (tak naprawdę jezior jest 2600, wyobrażacie sobie?!) zapewnia odpoczynek wszystkim. Ważne jest tylko jedno. Dopasowanie atrakcji do swojego temperamentu i możliwości.
Pamiętam swoje wczasy nad jeziorem w gospodarstwie agroturystycznym, gdzie podstawą naszego wypoczynku były całodzienne wycieczki rowerowe. Trasy rowerowe są tam niesamowite. Jeździliśmy przez bagna, drewnianymi kładkami, lasami, chaszczami. Wracaliśmy do domu po całodziennych wykańczających wyprawach i jedyne, o czy marzyliśmy to leniuchowanie nad jeziorem, ewentualnie pływanie łódką po jeziorze. Taki wczasy nad jeziorem zafundowaliśmy sobie w małej wsi pod Giżyckiem, które jest jeszcze stosunkowo spokojnym miastem. Turystów nie było wielu. Zdarzały się dni, gdy całymi godzinami nie widzieliśmy nikogo na trasie naszych rowerowych wypraw. Do domu wracaliśmy wymęczeni, ubłoceni i dumni z siebie, że udało nam się taka trasę pokonać. A powiem wam, że nie zawsze było łatwo. Niektóre trasy naprawdę były katorżnicze i wymagały od nas ogromnego wysiłku i samozaparcia by się nie poddać. W zamian dostawaliśmy przepiękne widoki dzikiej przyrody. Ciszę, spokój i ogromną satysfakcję z wygranej. A była to ogromna wygrana z własnymi słabościami i chęcią poddania się. Wspomnienia niesamowite. Było warto.
Kolejne z wczasów nad jeziorem, które bardzo fajnie wspominam, miały miejsce wiele lat później w zupełnie innych okolicznościach. Byliśmy już rodzicami 3 letniej córki. Wierzcie mi wakacje z tak małym dzieckiem, które sprawią wszystkim frajdę, są dużym wyzwaniem. Dziecko w tym wieku jest bardzo ruchliwe, ale wbrew pozorom bardzo szybko następnej przegrzanie systemu i zaczynają się płacze i marudzenie. Atrakcje muszą być dobrze rozplanowane. Najlepiej jeżeli jest to kilka (maksymalnie 3) krótkie wypady w ciągu dnia. Nie może to być jeden, długa wycieczka, gdyż jest to idealny przepis na katastrofę. Tym razem nasz wybór padł na Augustów. To miasto dla odmiany jest typową miejscowością turystyczną. Położone nad przepięknym kanałem Augustowskim (na który patrzyliśmy z okien kwatery) i otoczone siedmioma jeziorami. Augustów jest świetną bazą wypadową na krótkie wycieczki. Małą pakowaliśmy do samochód i jechaliśmy coś oglądać. Córka w czasie podróży w jedną i drugą stronę spała, a na miejscu była gotowa do oglądania atrakcji. W ten sposób obejrzeliśmy okoliczne miasta (Ełk, Suwałki czy Białystok), przejechaliśmy się kolejką wąskotorową czy przeszliśmy się po puszczy augustowskiej. Wieczory spędzaliśmy nad jeziorem, gdzie mała świetnie się bawiła grzebiąc w pisku, budując zamki i stawiając kolejne babki. Niezapomniane były również wycieczki łodzią, idealne rozwiązanie dla rodziców z dziećmi. Dziecko jest zachwycone, i niezmiernie zainteresowane, a rodzice maja chwilę odpoczynku, gdyż dziecko jest uziemione. Bezcenne.
Wczasy nad jeziorem, w takiej miejscowości jak Augustów, to również masa atrakcji typowo dla dzieci. Znaleźliśmy duży plac zabaw z wieloma atrakcjami, typowymi dla maluchów łącznie z małymi zwierzętami takimi jak konie czy kozy, którymi córka była po prostu zachwycona. Mała bawiła się na huśtawkach i zjeżdżalniach, a my mogliśmy wypić kawę i zjeść późny obiad czy wyśmienite lody. W pobliżu był lunapark, do którego chodziliśmy zawsze, gdy nie mieliśmy ochoty na dłuższa wyprawę. Nawet dla dużych chłopaków (patrz tatusiowie) znalazły się świetne atrakcje w postaci parku linowego czy toru kartingowego. No i jeszcze jedno. Jedzenie. Dzięki pani u której mieszkaliśmy trafiliśmy do niewielkiego baru, który miał tak pyszne kałduny, że palce lizać. Rewelacja. Drugie tak fantastyczne udało nam się znaleźć tylko w Ełku. Jeżeli nie wiecie, czym są kałduny jedźcie do Augustowa, tam się przekonacie i nie pożałujecie. Gwarantuję.
Po naszych wakacjach w Augustowie myślę, że wczasy nad jeziorem są najlepszym rozwiązaniem z tak małym dzieckiem. Wszyscy wróciliśmy wypoczęci, a mała do tej pory wspomina wycieczkę statkiem.
Wczasy nad jeziorem są również idealnym rozwiązaniem dla osób, które po prostu chcą poleniuchować. Słońce, woda, dobre jedzenie. O czym więcej można marzyć. Kraina tysiąca jezior jest przepięknym miejscem. Spełnia oczekiwania wszystkich. Dla tych, którzy marzą o ciszy i spokoju są trochę bardziej dzikie tereny. Istnieje możliwość wynajęcia kwatery w małych gospodarstwach agroturystycznych. Daleko od wielkich turystycznych miast i ich gwaru. Dla tych, którzy wolą miasto z jego wszystkimi atrakcjami też coś się znajdzie. Niedawno, po wielu latach przerwy zobaczyłam Ełk. Powiem, że byłam zachwycona. Promenada nad jeziorem jest prześliczna. Ełk naprawdę jest coraz ciekawszym miejscem dla turystów. Opisałam tutaj tylko kilka tych miast, które znam najlepiej, ale jestem przekonana, że Kraina Tysiąca Jezior ma wiele wspaniałych atrakcji dla każdego. Nie można pominąć tu wypraw kajakowych, które są podstawą poznawania mazur. Spływ kanałami mazurskimi jest niezapomnianym przeżyciem, którego każdy powinien doświadczyć.
Powiem tak. Nie wyobrażam sobie letniego wypoczynku innego niż wczasy nad jeziorem. Wiem, że nasze urlopy są na tyle krótkie, że nie każdego roku możemy sobie na to pozwolić, ale raz na kilka lat jest to obowiązkowy punkt w poznawaniu naszego kraju.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here